(Pas)
Maailmaa on taas valloitettu ja vaikka maailmalla on mukava käydä on myös kotiin paluu yksi reissun kohokohtia, mutta mitä jäi käteen.
Auto, jonka otimme Nationalilta Suomen Europcarin kautta,(Iso kiitos Aksu ja Rovaniemen Europcar), tuli yllättävän edulliseksi (800 usd). Ja sopimus sisälsi kaikki mahd. vakuutukset, otimme lisäksi roadside plussan joka korvaa kaikki matkalla autoon tulevat ongelmat 24h + tankillinen polttoainetta. Chicagon toimistolla heltyivät vielä antamaan vanhalle työntekijälle luokkaa suuremman kiesin, eli kun sitten valita sai niin otimme Dodge Chargerin, johon ihastuimme täysillä.
Faktoja
Maileja Dodgen mittariin kertyi 3278 eli 5277km.
Polttoaineeseen kului vähän yli 350 dollaria, keskimäärin polttoaine maksoi 2,69dollaria/gallona, joten aivan sairaan halpaa menovettä kotoiseen verrattuna. Osavaltiota joissa vierailtiin oli 8. Illinois, Missouri, Kansas, Colorado, Arizona, New Mexico, Nevada ja California. Motelliyöt maksoivat keskimäärin 50-60 dollaria, hotelleissa oli enemmän hintahaitaria. Koko retkueen olisi helposti voinut vetää läpi motellimajoituksella, jos olisi yhtään leppoisampi emäntä mukana..
Lämpötila keskimäärin noin 88F eli 31C, parhaimmillaan 110F eli 43.3C
(Kat)
Ei ole ihmisellä mukavampaa kohtaloa kuin saunoa huurteisen kanssa ja kellahtaa tajuttomaksi oman sängyn syliin pieni koira kainalossa.
Kotimatkan lennot menivät ilman suurempia ukkosmyrskyjä, vaikka vielä Los Angelesin kentällä koneen lähtöaikaa siirrettiin tunnilla New Yorkissa riehkanneiden ukkosmyrskyjen takia. Angelesissa taas näkyi tämä jenkkien tyyli hoitaa matkustajat. Ensin jonotetaan sähköiseen check in:iin, sen jälkeen jonotetaan baggage drop-tiskille, sen jälkeen aletaan jonottamaan käsimatkatavaroiden tarkastuspisteeseen, jota hoiti yksi henkilö.. Kyseessähän on yksi maailman vilkkaimmista lentokentistä, joten henkilökunnan määrä tuntui himpun verran alimitoitetulta. Käsimatkatavaroiden pintapuolisen tsekkauksen jälkeen päästiin jonottamaan matkalippujen ja passin tarkastukseen ja vasta sen jälkeen jonotettiin siihen ”oikeaan” turvatarkastukseen, jossa tavarat läpivalaistaan ja kävellään metallinpaljastimen läpi (ilman kenkiä, tottakai..). Portti löytyi helposti, tupakkapaikkaa ei – kakkanokat – nimim. kitkerä kessuttelija
Ilma oli ehtinyt kirkastua ennen kuin laskeuduimme Nykiin – nekin paskiaiset ovat nihilistejä ja terminaali oli savuton – nikotiinipurkkaa huuleen, mies kylmällä silmäyksellä hiljaiseksi ja matka taittui pian kohti Helsinkiä sinivalkoisin siivin. Helsingistä otimme reteesti suoraan lennon Ouluun, jostain syystä tuntui siltä, että vielä kahdeksan tuntia junamatkailua olisi vienyt viimeisenkin järjen hahtuvan. Yksi matkalaukku jätti saapumatta Ouluun, mutta koska olimme yhyttäneet sen Helsingissä, oli liki varmaa että se seuraisi perässä pohjoiseen ennemmin tahi myöhemmin.
Kotona odotti pino laskuja, mummokerhossa parissa viikossa rutkasti elopainoaan lisännyt ei-enää-niin-pieni koira, eläväiset viherkasvit (ihanat naapurit!) ja villiintynyt takapihan nurmikko, joten maailma näyttää pysyneen mallillaan sen hetken, kun olemme olleet tiellä tietämättömillä.
Matkailu avartaa. USA oli loppukuiten suurimmaksi osaksi aika kaunis ja sinne pitää vielä joskus päästä uudelleen. Suunnittelimme jo eläkepäivien b-suunitelmaa, jos emme menekään Firenzeen pitämään b&b-paikkaa, niin lähdemme Kansasiin. Minä istun päivät verannalla juomassa presidentti-kahvia ja kirjoitan haikuja & Pas saa kiertää mönkijällä 8-kuviota pihamaalle. Mutta sitä ennen on muutama muukin paikka vielä koluttava läpi ja heitettävä kait tuo tupakointi pois, kun ei sitä näemmä saa harrastaa enää juuri missään.
Kiitokset naapurin Minnalle hyvästä talonvaltauksesta meidän poissaollessa, toiselle naapurin Minnalle, Riitalle,Anulle, Mikalle ja Sepolle hyvistä vinkeistä ja uskon valamisesta, kyllä me näemmä sitten selvittiin hengissä kaikesta huolimatta. Rovaniemen Europcarin herrasmiehille sopparin hoitamisesta ja äiteelle koiran hieman ylimitoitetusta ruokkimisesta ja hoitamisesta.
Pas-Kat kuittaa ja alkaa suunnittelemaan uutta retkuetta. Jos sitä seuraavaksi käytäis tuolla idän suunnalla..
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti